خیاطی آریا

هدف ازراه اندازی این وبلاگ به منظور ارائه خدمات و معرفی کار و تبادل اندیشه و دریافت اظهار نظر مشتریان به منظور کسب تجربه

خیاطی آریا

هدف ازراه اندازی این وبلاگ به منظور ارائه خدمات و معرفی کار و تبادل اندیشه و دریافت اظهار نظر مشتریان به منظور کسب تجربه

خیاطی آریا

​​​​​

ترفند خیاطی

خیاطی از جمله هنرهایی که نیاز به دقت و البته مهارت و صبر و حوصله دارد. خیاطی در کنار این که یک هنر، یک حرفه نیز محسوب می شود، حرفه ای که تاکنون بانوان و مردان زیادی در آن مشغول به کار شده اند و از طرفی به دلیل این که میزان تقاضای پوشاک در کشورمان بالا است و پر درآمدترین صنعت در کشورمان محسوب می شود، بسیاری علاقه مندند که وارد این حرفه شوند اما برای این که بتوان در این حرفه فعالیت کرد باید در کنار آشنایی با این حرفه، با نکاتی در مورد این حرفه نیز آشنا بود.

جالب است بدانید خیاطی سراسر پر شده است از نکات ریز و درست و دانستنی های متعدد که یک خیاط ماهر باید تمامی آنها را بشناسد و با یک یک نکاتش آشنا باشد.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به تازگی وارد حرفه ی خیاطی شده اید و تا حدودی با مهارت های مورد نیاز در این حرفه آشنا شده اید، حتما میدانید که خیاط های حرفه ای، از ترفندهای خیاطی جذاب و مختلفی استفاده میکنند، در این نوشته، به طور کامل و جامع، سراغ این ترفندها میرویم، ترفندهایی که باعث تمایز شما با دیگران خواهد شد، شک نکنید!

 

16 ترفند برای خیاطی حرفه ای!

ترفندهای حرفه ای در خیاطی

1 – طراحی الگوی یقه

اولین نکته ای که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم نکته ای در مورد یقه های آمریکایی، انگلیسی و یا یقه هایی است از سر شانه یک سانتی متر داخل شده اند. نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که باید از یقه ی پشت به اندازه ی همان یک سانتی متر کم کنیم و یا به اصطلاح باز کنیم.

 

2 – نحوه ی گذاشتن دکمه

در گذاشتن دکمه و جا دکمه برای لباس های مردان و زنان باید به این نکته توجه داشت که جای قرار گیری دکمه و جا دکمه در لباس های مردان و زنان متفاوت است و صرفا به خاطر شباهت هایی که ممکن است در برخی از لباس های زنان و مردان وجود دارد نباید تصور کرد که دکمه و جادکمه در هر دو لباس در یک قسمت قرار می گیرند.

برای مثال در لباس های مردانه جا دکمه ای در سمت چپ و دکمه ها در سمت راست قرار می گیرند اما در لباس های زنانه جا دکمه ای در سمت راست و دکمه ها نیز در سمت چپ قرار می گیرند، لازم به ذکر است که فاصله ی دکمه ها باید ۴ تا ۸ سانتی متر باشد و البته اولین جا دکمه ای را از نقطه ی شکست پایین یقه شروع به زدن می کنیم.

 

3 – طرز استفاده از لایی چسب

نکته ی دیگری که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم لایی چسب و طرز استفاده از آن است. برای استفاده از لایی چسب، لایی چسب را به اندازه ی یک تا نیم سانتی متر کوچک تر از الگوی خیاطی مورد نظر برش زده و می توان از لایه ی چسب نیز در سجاف استفاده کرد.

 

4 – استفاده از لباس مخصوص خیاطی

حتما شما هم حرفه هایی را دیده اید که برای فعالیت در آن ها نیاز است که از لباس مخصوص استفاده شود، خیاطی نیز جزو این حرفه هاست. بر خلاف تصور بسیاری که فکر می کنند حرفه ی خیاطی مانند برخی از حرفه ها به دلیل این که نه موجب صدمه رسیدن به فرد می شود و نه آلودگی به دنبال دارد نیازی نیست که از لباس مخصوص برای این کار استفاده شود.

اما به شما توصیه می کنیم برای این که تمرکزتان در هنگام خیاطی به خاطر خرده ریزهایی که ممکن است روی لباس تان بریزد به هم نخورد یک لباس مخصوص برای خیاطی خود داشته باشید.

ترفندهای کاربردی خیاطی

بهتر است این لباس چند جیب بزرگ و کوچک داشته باشد تا اگر به لوازم و یا خرده ریزهایی که در هنگام کار خود نیاز داشتید بتوانید برای دسترسی راحت تر آن ها را در جیب های خود قرار دهید.

 

به شما توصیه می کنیم برای این که تمرکزتان در هنگام خیاطی به خاطر خرده ریزهایی که ممکن است روی لباس تان بریزد به هم نخورد یک لباس مخصوص برای خیاطی خود داشته باشید.

 

5 – جلوگیری از ایجاد رسوب در اتو بخار

یکی از ابزاری که در حرفه ی خیاطی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد اتو است. اگر از اتو بخار استفاده می کنید ممکن است پس از مدتی در اتو بخار رسوب هایی ایجاد شود. برای جلوگیری از ایجاد رسوب در اتو بخار و جلوگیری از سفیدک زدن لباس ها در هنگام اتو، پیشنهاد می کنیم که در مخزن اتوی خود به همراه آب، نصف پیمانه سرکه اضافه کنید تا شاهد ایجاد رسوب در اتو بخار خود نباشید.

 

6 – محافظت از رنگ دکمه

یکی از عواملی که می تواند در کنار پارچه ی زیبا و دوخت مطلوب باعث زیبایی لباس شود، وجود دکمه های زیبا است. اما ممکن است دکمه ها پس از مدتی به دلیل شست و شو و یا استفاده ی زیاد، رنگ اولیه ی خود را از دست دهند و دیگر زیبایی اولیه را نداشته باشند.

برای این که دکمه هایی مانند دکمه های فلزی و یا طلایی مانند روز اول درخشندگی و زیبایی خود را داشته باشند به شما توصیه می کنیم که برای محافظت از رنگ دکمه ها یک لایه لاک بی رنگ روی آن ها بزنید، این کار باعث می شود تا در اثر مرور زمان دکمه ها درخشندگی خود را از دست ندهند.

 

ترفند خیاطی جالب

 

7 – کوتاه کردن پایین شلوار

نکته ی دیگری که می خواهیم به آن اشاره کنیم در مورد کوتاه کردن پایین شلوار است، گاهی اوقات به دلیل این که شلوارهای آماده ای که از بازار تهیه می شود بلند هستند، نیاز است که پاچه ی آن ها کوتاه شود. نکته ای که در این جا می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که در هنگام کوتاه کردن پایین شلوار از درز وسط پا شروع به دوخت شود.

 

8 – جا دکمه ی اول

یکی از مشکلاتی که افرادی که در زمینه ی خیاطی با آن روبرو هستند این است که گاهی اوقات با تمام نکاتی که برای برش الگو رعایت می کنند در نهایت باز هم لبه ی لباس کوتاه تر می شود، این مشکل می تواند ناشی از بستن دکمه ها باشد که می تواند لبه ی لباس را از پایین کوتاه تر نشان دهد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که برای زدن جا دکمه و برای جلوگیری از چنین مشکلاتی جا دکمه ی اول را افقی بزنید.

 

یکی از مشکلاتی که افرادی که در زمینه ی خیاطی با آن روبرو هستند این است که گاهی اوقات با تمام نکاتی که برای برش الگو رعایت می کنند در نهایت باز هم لبه ی لباس کوتاه تر می شود،

 

9 – دوخت با دست

از دیگری نکاتی که هر فردی که در حوزه ی خیاطی باید بداند این است که گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که به جای استفاده از چرخ خیاطی برای دوخت قسمتی از پارچه، خود خیاط آن قسمت از پارچه را با دست بدوزد. اگر می خواهید قسمتی از پارچه را با دست بدوزید به شما توصیه می کنیم که حتما نخ سوزن را ۴ لا کنید این کار باعث می شود که هنگام دوخت لباس، دوخت محکمی داشته باشد.

ترفند دوخت با دست در خیاطی

 

10 – دوخت پارچه های مخمل

پارچه ی مخمل طرفداران خاص خود را دارد و بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای دوخت لباس های همچون شلوار، مانتو و .. از پارچه ی مخمل استفاده کنند. نکته ای که در این جا باید به آن اشاره کنیم این است که به دلیل این که پارچه ی مخمل بافت خاصی دارد نیاز است که نکاتی را برای دوخت این پارچه رعایت کنید، اول این که نخ در هنگام دوخت پارچه باید کمی شل شود و نکته ی بعدی این که سوزنی که از آن برای دوخت پارچه های مخمل استفاده می شود باید نازک باشد.

 

11 – دوخت زیر بغل و فاق شلوار

برای دوخت قسمت های همچون زیر بغل در مانتو و یا پیراهن ها و یا دوخت قسمت هایی همچون فاق شلوار در شلوارهای مختلف باید به این نکته توجه داشت که برای افزایش دوام این قسمت ها نیاز است که از درجهی ریز چرخ خیاطی برای دوخت این قسمت ها استفاده شود.

 

12 – ترفندهای جالب در مورد روکاری لباس

از جمله نکاتی که حتما باید در خیاطی به آن توجه داشته باشید نکات مربوط به روکاری است از جمله نکاتی که باید در مورد روکاری لباس به آن اشاره کرد این است که اگر می خواهید روکاری تمیزی داشته باشید به سوزن نگاه نکنید بلکه به کنار پایه نگاه کنید و پایه را با کنار دوخت تنظیم کنید.

ترفند روکاری در خیاطی

نکته ی بعدی این که برای روکاری نیاز به نخ روکاری دارید اما اگر نخ روکاری ندارید و می خواهید پایین شلوارهایی همچون شلوارهای جین را کوتاه کنید نخی که در دسترس دارید را سه لا دور ماسوره بپیچید و سپس شروع به دوخت کنید این کار باعث می شود که دوخت شکیل تر و زیباتری داشته باشید.

در نهایت این که اگر می خواهید روکاری کنید برای این که در پایان کار دوخت تمیزتری داشته باشید حتما از رو روکاری برای هر قسمت از لباس که می خواهید روکاری کنید استفاده کنید.

 

13 – برش پارچه های نازک ابریشم

پارچه های حریر بسیار نازک مانند پارچه های ابریشم، بافت بسیار نازکی دارند که ممکن است در صورت هر گونه سهل انگاری برش پارچه به خوبی انجام نشود و پارچه از بین برود و به پارچه ای غیر قابل استفاده تبدیل شود. به همین دلیل برای برش چنین پارچه هایی ابتدا پارچه با نوشابه خیس کنید و بگذارید خشک شود، پس از این که پارچه خشک شد پارچه کمی آهاردار می شود و آن گاه برشش راحت تر و اسان تر می شود.

 

14 – پارچه مورد نیاز برای دامن

دامن یکی از لباس های مورد علاقه و البته نسبتا پرکاربرد خانم هاست، اما به دلیل چین هایی که در دامن ممکن است وجود داشته باشید و ریزه کارهایی که ممکن است روی آن انجام شود، ممکن است نتوان میزان پارچه ی مورد نیاز برای دامن را به خوبی تخمین زد. برای این که پارچه ی مورد نیاز بر اساس قد را برای دامن های تمام کلوش محاسبه کنید باید ۴ برابر قد و ۴ برابر شعاع محاسبه شده را بدانید تا بدانید که برای دامن تمام کلوش به چه میزان پارچه بر اساس قد فرد نیاز دارید.

پارچه مورد نیاز در خیاطی

 

15 – نکته مهم در دوخت چادر

حتما شما هم چادرهایی را دیده اید که در پایین دوخت چادر حالت موج دار وجود دارد و همین باعث می شود که چادر ظاهر مناسبی نداشته باشد. برای این که در هنگام دوخت پایین چادر حالت موج دار به خود نگیرد توصیه می کنیم بعد از تا کردن و تنظیم کردن روی میز کمی دسته را عقب جلو کنید تا از حالت موج دار در بیاید و باعث موج دار شدن پایین پارچه نشود.

 

16 – دوخت لباس های کشی

ترفند دوخت لباس های کشی در خیاطی

از جمله دیگر لباس هایی که افراد مایل به استفاده از آن هستند، لباس های کشی هستند، لباس های کشی به دلیل خاصیت کشسان بودن خود و برای جلوگیری از کش نیامدن لباس در برخی از نواحی لباس همچون سر شانه باید نکاتی را رعایت کرد. برای مثال اگر می خواهید پارچه در ناحیه ی سرشانه کش نیاید از تکه ای پارچه ی نخی به طول سه سانتی متر و عرض سرشانه استفاده کنید، به این صورت که در هنگام دوخت، این پارچه را همزمان با سر شانه بدوزید.

 

 

مطالب مشابه که هرگز نباید از دست بدید!

 

 

 

در ادامه میخواهیم به شما مطالبی را بگوییم که شاید به نظرتان ساده بیاید و تاثیر آنچنانی در روند خیاطی شما نداشته باشد اما باید بگوییم این چنین نیست و هر خیاط ماهری در ابتدای راه این نکات را رعایت کرده و به مرور توانسته با تکیه بر آنها ضمن راحت کردن روند خیاطی، به یک خیاط معتبر تبدیل شود.

پس اگر قصد دارید در مسیر آموزش خیاطی قرار بگیرید و به خیاطی ماهر تبدیل شوید، ما را همراهی کنید و نکات زیر را با دقت کافی مطالعه کنید و همه آنها را جدی بگیرید …

 

آموزش انواع ترفندهای خیاطی ساده اما کاربردی!

1 – تیز کردن سوزن خیاطی

ترفندهای تیز کردن سوزن خیاطی

همان طور که می دانید یکی از اصلی ترین لوازم خیاطی، سوزن چرخ خیاطی است که اگر به درستی استفاده نشود، مدام شکسته و کند می شود. میانگین استفاده از سوزن چرخ خیاطی بین ۶ الی ۸ ساعت کار است اما می توانید با استفاده از یک ترفند بسیار ساده، این زمان را حتی تا دو برابر افزایش دهید و هزینه خرید سوزن را به حداقل برسانید.

برای تیز کردن سوزن می توانید از سمباده استفاده کنید. برای این کار ابتدا سمباده ای نازک تهیه کنید و روی آن را با چرخ خیاطی بدوزید، وقتی سوزن به طور مکرر با سمباده تماس پیدا کند، تیز می شود. این یکی از مهمترین ترفندهای خیاطی است که باید هر خیاطی بداند.

 

2 – تمیز کردن چرخ خیاطی

تمیز کردن چرخ خیاطی

پس از مدتی کار مداوم با چرخ خیاطی امکان این وجود دارد که پس از مدتی خرده های پارچه، پولک و یا ملیله و یا سایر خرده ریزهای خیاطی داخل چرخ خیاطی و یا اطراف آن بریزند، برای این که چرخ خیاطی تان عمر مفیدتری داشته باشد به توصیه می کنیم که هر چند وقت یک بار چرخ خیاطی خود را تمیز کنید. به این منظور می توانید برای تمیز کردن داخل چرخ خیاطی از قلم مو و برای تمیز کردن اطراف چرخ خیاطی از جارو برقی استفاده کنید.

 

3 – نخ کردن سوزن از پرکاربردترین ترفندهای خیاطی

ترفند نخ کردن سوزن

حتما پیش خود می گویید نخ کردن سوزن که کاری راحت است اما باید بگوییم که اگر شما قرار است خیاطی را به عنوان حرفه خود انجام دهید، باید روزی چندین و چند بار سوزن نخ کنید، اگر چنین کاری به راحتی و سرعت انجام نشود، سبب می شود شما به مرور از انجام آن خسته شوید و نخ کردن سوزن برایتان به یک معضل جدی تبدیل شود.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که به دلیل ریش شدن نخ، به راحتی نمی توانید آن را داخل سوراخ سوزن فرو ببرید یا این که به دلیل کوچک بودن سوراخ سوزن نمی توانید سوراخ سوزن را ببینید. برای حل این مشکلات ما چند مورد از ترفندهای خیاطی ساده در این زمینه را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

اگر چنین کاری به راحتی و سرعت انجام نشود، سبب می شود شما به مرور از انجام آن خسته شوید

 

روش اول نخ کردن سوزن

از اولین ترفندهای خیاطی این است که اگر می خواهید سوزنی را نخ کنید و سوراخ سوزن را نمی بینید می توانید کاغذی سفید پشت محدوده ی سوراخ سوزن قرار دهید و سپس نخ را به سوراخ سوزن نزدیک کنید ان گاه می توانید به راحتی سوراخ سوزن را ببینید. اما اگر می خواهید با نخ سفید کار کنید به دلیل همرنگ بودن کاغذ سفید و نخ به شما توصیه می کنیم که از کاغذهای رنگی و یا کاغذ مشکی برای این کار استفاده کنید.

روش دوم نخ کردن سوزن

از ترفندهای خیاطی بعدی که می توانید برای نخ کردن سوزن استفاده کنید زمانی است که نخ ریش شده و داخل سوراخ سوزن نمی رود. برای این که بتوانید نخ را داخل سوراخ سوزن ببرید می توانید انگشت خود را به کرم و یا مقداری اسپری مو آغشته کنید و سپس به نخ بمالید سپس نخ ساختار محکمی به خود می گیرد و داخل سوراخ سوزن می رود.

روش سوم نخ کردن سوزن

یک سیم نازک انتخاب کنید و آن را دولا کنید و سپس نخ را وسط آن قرار دهید، بعد این سیم نازک را به طرف سوراخ سوزن ببرید و نخ را از سوراخ سوزن رد کنید.

روش چهارم نخ کردن سوزن

آخرین مورد از ترفندهای خیاطی که می خواهیم در مورد نخ کردن سوزن به شما پیشنهاد کنیم استفاده از محلول اب و نشاسته است. همیشه در هنگام خیاطی یک قوطی کوچک از محلول آب و نشاسته در کنار خود داشته باشید تا از آن برای نخ کردن سوزن استفاده کنید به این صورت که می توانید نخ را داخل محلول قرار دهید با این کار محلول سفت می شود و سپس می توانید نخ را داخل سوراخ سوزن فرو ببرید.

 

4 – خط اتو انداختن

ترفند خط اتو انداختن

یکی از ترفندهای خیاطی که می تواند در شیک پوشی افراد تاثیر بگذارد و البته نشان دهنده ی نظم و انضباطی است که در شخصیت افراد وجود دارد وجود خط اتو روی لباس های شان است، اگر شما هم می خواهید که مشتری از خط اتوی لباس خود راضی باشد می توانید محلولی از آب و سرکه ی سفید تهیه کنید و با استفاده از اسفنج مقداری از محلول را در محل اتوکشی بزنید و سپس روی آن را اتو کنید، آن گاه متوجه خواهید شد که نتیجه ی اتو کشی تان بسیار متحیر کننده خواهد بود.

 

5 – روان شدن زیپ

روان کردن زیپ پوشاک

یکی از وسایلی که در دوخت لباس هایی همچون کاپشن و یا سویشرت مورد استفاده قرار می گیرد زیپ است. اما اگر زیپی که از آن برای دوخت لباس خود استفاده کرده اید روان نیست و به سختی باز و بسته می شود می توانید از صابون و یا چند قطره روغن چرخ خیاطی استفاده کنید تا زیپ تان روان شود و به راحتی باز و بسته شود.

 

6 – حل مشکل کار نکردن چرخ خیاطی

حل مشکل کار نکردن چرخ خیاطی

گاهی اوقات ممکن است پس از مدتی کار با چرخ خیاطی، یک روز متوجه شوید که چرخ خیاطی کار نمی کند و سریعا تصمیم بگیرید چرخ خیاطی را به تعمیرگاه ببرید. اما قبل از این که چرخ خیاطی را به تعمیرگاه ببرید چرخ خیاطی را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است نخ دور تسمه ی چرخ خیاطی پیچیده باشد و مانع از کار کردن آن شده باشد، برای حل این مشکل می توانید نخ ها را با استفاده از قیچی از تسمه جدا کنید آن گاه چرخ خیاطی تان مجددا کار خواهد کرد.

7 – تیز کردن قیچی

ترفند تیز کردن قیچی

همانند سوزن، قیچی نیز پس از مدتی کار کردن ممکن است کند شود و دیگر مثل سابق کار نکند، این کار باعث می شود که برش پارچه به کاری پر دردسر برای خیاط تبدیل شود زیرا قیچی کند هم باعث کند شدن کار می شود و هم ممکن است به پارچه آسیب برساند.

به همین دلیل مانند سوزن، قیچی نیز باید تیز شود. برای تیز کردن قیچی می توانید از ورق های آلومینیومی و یا ورق های سمباده استفاده کنید. به این صورت که با برش ورق های سمباده  و یا ورق های آلومینیومی می توانید قیچی خود را تیز کنید.

 

8 – استفاده از دوک در چرخ خیاطی

گاهی اوقات نیاز است که از دوک به جای قرقره در چرخ خیاطی استفاده کنید. برای راحتی کار با دوک می توانید از لوله ی خالی خودکار استفاده کنید، به این صورت که می توانید لوله ی خودکار را جای قرقره قرار دهید و سپس دوک را روی آن قرار دهید یا حتی می توانید قرقره را در جای خود قرار دهید و سپس دوک را روی آن قرار دهید تا بتوانید کار خود را راحت تر انجام دهید.

 

9 – دوخت پارچه های نازک

ترفند دوخت لباس های نازک

در خیاطی از پارچه های متفاوتی برای دوخت لباس های مختلف استفاده می شود، یکی از این پارچه های نازک است. پارچه های نازک خیلی زود چروک می شوند و اگر راهکاری برای جلوگیری از چروک شدن آن ها نباشد ممکن است در هنگام دوخت درزها نیز چروک شوند و در نتیجه، نتیجه ی کار مطلوب نباشد، برای حل این مشکل می توانید از کاغذ استفاده کنید به این صورت که کاغذ را زیر محل دوخت قرار می دهید و سپس محل مورد نظر را بدوزید و کاغذ را از پشت آن جدا کنید.

 

10 – انتخاب پارچه ی مناسب

یکی از تصورات اشتباهی که بسیار افراد دارند این است که اول پارچه می خرند و سپس مدل را انتخاب می کنند. این کار اشتباهی است به دلیل این که برخی از مدل ها به برخی از پارچه ها نمی آیند و همین باعث می شود که با وجود زحمات زیادی که خیاط برای دوخت لباس کشیده است نتیجه ی نهایی، لباس خوبی نباشد.

 

یکی از تصورات اشتباهی که بسیار افراد دارند این است که اول پارچه می خرند و سپس مدل را انتخاب می کنند.

 

به همین دلیل به افراد توصیه می شود که ابتدا مدل لباس خود را انتخاب کند و سپس متناسب با مدل پارچه بخرند تا لباسی که در نهایت دوخته می شود لباس خوبی باشد.

 

11 – تهیه ی جعبه ی خیاطی

جعبه خیاطی

در خیاطی نیاز به لوازم و خرده ریزهای زیادی از جمله سوزن، پولک، ملیله و … است که نیاز است هر کدام از  آن ها در جعبه ی مخصوص به خود قرار گیرند و سپس درون جعبه ی بزرگ تری قرار گیرند، این کار باعث می شود هم دسترسی به همه ی لوازم راحت تر و سریع تر باشد و هم  احتمال این که این وسایل روی زمین بریزند و به کسی آسیب برسانند کمتر است.

برای مثال می توانید برای سوزن های خود از قوطی های خالی قرص جوشان و یا قوطی های خالی فیلم خاص عکاسی استفاده کنید. یا اگر این وسایل در دسترس تان نیست می توانید از یک تکه مقوا استفاده کنید به این صورت که مقوا را به شکل مربع در اورید و سپس سوزن ها را وسط ان قرار دهید و سپس اضلاع مربع را از چهار طرف روی سوزن ها تا کنید.

 

12 – پیدا کردن عیب چرخ خیاطی

رفع مشکلات چرخ خیاطی

اگر متوجه شدید که چرخ خیاطی تان همانند سابق کار نمی کند و در هنگام دوخت پارچه، دوخت مناسبی بر جای نمی گذارد می توانید از یک تکه پارچه برای پیدا کردن عیب چرخ خیاطی استفاده کنید به این صورت که می توانید پارچه ای را زیر چرخ قرار داده و آن را بدوزید.

پس از دوخت به پشت و روی پارچه نگاه کنید اگر مشکلی در دوخت پارچه در قسمت پشتی آن وجود داشت یعنی مشکل از بالای چرخ خیاطی است؛ پس نیاز است که مسیر رد شدن نخ از بالا تا سوزن را مورد بررسی قرار دهید، اما اگر قسمت روی پارچه خراب باشد بدین معناست که باید قسمت زیرین چرخ خیاطی را برای پیدا کردن مشکل مورد بررسی قرار دهید.

 

پس از دوخت به پشت و روی پارچه نگاه کنید اگر مشکلی در دوخت پارچه در قسمت پشتی آن وجود داشت یعنی مشکل از بالای چرخ خیاطی است.

 

13 – دوخت پارچه های ضخیم

ترفند دوخت پارچه های ضخیم

پارچه های ضخیمی که معمولا برای  لباس های زمستانی همچون پالتو مورد استفاده قرار می گیرند معمولا سخت دوخته می شوند. برای این که بتوانید راحت تر چنین پارچه هایی را بدوزید ما یک ترفند ساده به شما پیشنهاد می کنیم، برای این کار سوزن راحت تر در پارچه فرو رود می توانید مقداری صابون خشک را روی پارچه بکشید تا سوزن راحت تر پارچه فرو رود و لباسی که در نهایت تولید می شود نیز دوخت بهتری داشته باشد.

 

14 – تهیه ی آهن ربا

آهن ربا در خیاطی

یکی از وسایلی که حتما در طی فعالیت خود در حرفه ی خیاطی به آن نیاز خواهید داشت آهن ربا است. به دلیل این که ممکن است لوازم و خرده ریزهایی همچون سوزن یا سایر وسیله های ریز فلزی طی کار روی زمین بیافتند و پیدا کردن آن ها دشوار باشد توصیه می شود که همواره در لوازم خیاطی خود آهن ربا داشته باشید تا در صورت گم شدن اشیا ریز فلزی آن ها را سریع تر پیدا کنید. در این موارد تنها کافی است آهن ربا را بر روی فرش بکشید تا سوزن گم شده پیدا شود.

 

 

15 – دوخت دکمه

ترفند دوخت دکمه خیاطی

از دیگر وسایلی که در دوخت لباس مورد استفاده قرار می گیرد. برای این که دوام دکمه ها افزایش یابد نیاز به رعایت چند نکته ی ساده است. اول این که می توانید از لاک ناخن بی رنگ برای روی دکمه استفاده کنید، نکته ی بعدی این که می توانید از نخ دندان برای دوخت دکمه های پر مصرف مانند دکمه ی لباس بچه ها استفاده کنید.

 

 

16 – دوختن درزهای پارچه را راحت کنید

اگر می خواهید کمترین فشار را به چرخ خیاطی و سوزن خود وارد کنید و به راحتی درزهای لباستان را بدوزید، بهترین راهکار آن است که درزها را به صابون خیاطی آغشته کرده و سبب شوید سوزن چرخ خیاطی به راحتی آن را شکافته و از میان پارچه عبور کند. این اقدام سبب شده درزهای لباس شما تمیزتر دوخته شوند و از پستی و بلندی ها معمول هنگام دوخت درز جلوگیری به عمل آید.

 

17 – دکمه ها را دور نریزید!

اگر تصمیم گرفته اید دکمه لباس قدیمی خود را عوض کنید یا حتی لباس را دور بیاندازید، بهتر است دکمه ها را از لباس جدا کرده و در یک ظرف آنها را نگه دارید. شاید به نظرتان این کار بی اهمیت بیاید اما مطمئن باشید در زمانی به یک دکمه نیاز پیدا می کنید و این ظرف پر از دکمه می تواند به کمک شما بیاید و نیازتان را تامین کند.

البته برای آن که دکمه های یک شکل در میان سایر دکمه ها گم نشوند، بهتر است از میان سوراخ های دکمه های یک شکل نخ رد کرده و همچون یک دستبند دو سر نخ را بهم گره بزنید آن وقت است که برای استفاده از دکمه های هم شکل نیازی نیست تمامی دکمه ها را از قوطی یا ظرف دکمه ها خالی کرده و برای پیدا کردن دکمه های هم شکل زمان صرف کنید.

 

18 – جاسوزنی های مناسب تهیه کنید

سوزن های خود را در یک جای مناسب گرد هم جمع آوری کنید زیرا سوزن ها بسیار سخت دیده می شوند و اگر آنها را پراکنده نگه دارید ممکن است بر روی زمین افتاده به شما و دیگران صدمه بزنند. همچنین گم شدن سوزن ها ممکن است باعث شوند شما ساعت ها زمان خود را هدر دهید تا آنها را بیابید و کار خیاطی نیمه تمام خود را تمام کنید.

از همین رو شما می توانید یک بالشتک کوچک درست کرده و سوزن های خود را به ترتیب درون آن فرو کنید آن وقت است که هیچ وقت آنها کم نمی شوند و شما می توانید به راحتی آنها را مورد استفاده قرار دهید. همچنین می توانید از یک لوله خودکار استفاده کرد و سوزن های خود را درون آن بیاندازید.

 

19 – زیپ های قدیمی را نگه دارید

همانند دکمه، شما باید زیپ های قدیمی را نیز نگه دارید چون در زمان مناسب به آنها نیاز پیدا می کنید از همین رو بهتر است برای آن که زیپ ها کیفیت خود را از دست ندهند، آنها را با کمی صابون خیاطی آغشته کنید و با باز و بسته کردن چند باره سبب شوید صابون در تمامی بخش های آن نفوذ کند و از زنگ زدگی و خشکی آن جلوگیری نماید.

 

20 – از افتادن دکمه ها جلوگیری کنید

دکمه ها - روچی

تصور کنید وسط خیابان یا یک مهمانی، دکمه لباستان کنده شود، چه حسی پیدا می کنید؟ قطعا به هم می ریزید و از این اتفاق دلخور می شوید اما شما می توانید با یک اقدام ساده و سریع کاری کنید که هیچ وقت دکمه لباس ها نیوفتند و محکم به جای خود باقی بمانند.

شما در این مسیر تنها کافی است که پس از دوختن دکمه، با برق ناخن بی رنگ کمی بر روی دکمه و نخ را بپوشانید، آن وقت است که نخ ها به جای خود محکم شده و تحت هیچ شرایطی از لباس جدا نمی شوند.

21 – حتما انگشتانه تهیه کنید!

خیاطی با سوزن سر و کار دارد و ممکن است هر لحظه دستتان به خصوص انگشتانتان آسیب ببینند به همین دلیل بهتر است پیش از هر کاری انگشتانه تهیه کرده و در موارد مورد نیاز از آن استفاده کنید زیرا تنها کافی ست چند بار پشت سر هم دستانتان آسیب ببینند آن وقت است که نسبت به خیاطی دلسرد می شوید و آن را کنار می گذارید.

 

اگر به هر دلیل انگشتانه در اختیار نداشتید، می توانید ابتدای انگشتان خود را با چسب زخم بپوشانید تا از آسیب احتمالی با سوزن جلوگیری کنید.

 

22 – جای نگهداری قرقره بسیازید

شما می توانید برای قرقره های خود یک جای مناسب تهیه کنید تا نیازی نداشته باشید برای پیدا کردن آنها زمان زیادی صرف کنید. برای پیشنهاد می توانیم از کارتن شونه تخم مرغ نام ببریم. شما می توانید با کمی تزئین آن را زیبا کرده و برای استفاده به عنوان جای قرقره از آن بهره بگیرید.

 

 23 – پارچه های اضافه را نگه دارید

هر لباسی که می دوزید بخشی از پارچه آن اضافه می آید. بهتر است آن پارچه ها را جمع کنید و در نهایت با به خرج دادن کمی سلیقه از آنها چیزهای جالب بسازید. ساخت رو میزی چهل تکه، کیف، عروسک پارچه ای، دستگیره آشپزخانه و… مواردی هستند که می توانید با پارچه های اضافه بدوزید.

 

24 – از لیز خوردن چرخ خیاطی جلوگیری کنید

عموما چرخ های خیاطی هنگامی که مورد استفاده قرار می گیرند، لرزشی کوچک دارند که سبب می شود مدام چرخ خیاطی جا به جا شود و لیز بخورد. شما می توانید برای مقابله با این اتفاق یک ابر اسفنجی به ضخامت ۳ الی ۵ سانت زیر چرخ خیاطی قرار دهید و سبب شوید چرخ شما ثابت بر روی میز باقی بماند و هنگام استفاده جا به جا نشود.

 

25 – الگوها را ذخیره کنید

هرگز الگوهایی که استفاده کردید را دور نریزید زیرا ممکن است مجددا به آنها نیاز پیدا کنید و بخواهید از آنها بهره مند شوید. پس دور ریختن الگو را فراموش کرده و برای آنها مکانی مناسب در نظر بگیرید تا هر وقت نیاز داشتید به سراغ آنها رفته و مجددا آنها را مورد استفاده قرار دهید.

 

26 – از چروک شدن الگوها جلوگیری کنید

اگر نگران چروک شدن الگوهای خود هستید بهتر است آنها را با آب و نشاسته بپوشانید. در واقع شما باید محلولی از آب و نشاسته تهیه کرده و آن را بر روی الگو اسپری کنید زیرا این کار سبب می شود الگوی شما چروک نشده و همواره سالم بماند.

 

27 – از افتادگی زانو شلوار جلوگیری کنید

عموما زانوها زودتر از بقیه بخش های سلوار آسیب می بینند و دچار افتادگی می شوند از همین رو به شما پیشنهاد می دهیم پیش از هر چیز پشت زانوها را با لایه ای بپوشانید و دور آن را بدوزید از همین رو این کار سبب می شود تا ظاهر شلوار شما سالم بماند به خصوص شلوار کودکان که مدام در معرض آسیب قرار دارد.

 

28 – از سر خوردن پدال جلوگیری کنید

برای آن که پدال چرخ شما ثابت بماند و مدام جا به جا نشود، بهتر است کمی ابر بر روی بخش زیرین پدال بچسبانید تا آن را محکم نگه دارد.

 

29 – روغن کاری چرخ را فراموش نکنید!

اگر می خواهید چرخ شما طول عمر بیشتری داشته باشد، بهتر است بر اساس دستور العمل آن رفتار کرده و مطابق آن روغن کاری را انجام دهید. همچنین اگر این کار را انجام نمی دهید تا لباسی که می دوزید چرب نشود، می توانید بر روی لباس کاغذی قرار داده و با آن لباس را بدوزید و پس از اتمام کار کاغذ را از لباس جدا کنید.

 

30 – از ترفندهایی که گفته شد، حتما استفاده کنید!

ترفندهایی که در بالا ذکر کردیم، جزو اصلی ترین و بعضا حرفه ای ترین مواردی هستش که حتما باید در دستور کار خود قرار دهید، استفاده از مواردی که ذکر کردیم، به شدت بر روی سرعت انجام فعالیت های شما، در بازار رقابتی امروز تاثیر میگذارند.

 

اگر سوال و یا نظری دارید، حتما از بخش کامنت ها با ما در ارتباط باشید، منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

  • محمد دانائی فر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی